Ułatwienia dostępu

Aleksandra Szmyd

Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie studiowała pod kierunkiem Profesora Ryszarda Karczykowskiego, oraz Musik und Kunst Universität w Wiedniu, gdzie kontynuowała swoje studia magisterskie ze śpiewu klasycznego pod kierunkiem Profesor Lindy Watson. Ukończyła obie uczelnie z wyróżnieniem, jak również program podyplomowy na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, szkoląc się pod kierunkiem Profesor Claudii Visci. W lutym 2022 roku zdobyła drugie miejsce w międzynarodowym konkursie wokalnym bel canto „Competizione dell’Opera”.

W sierpniu 2021 roku była laureatką oraz zdobyła nagrodę specjalną na XII Międzynarodowym Konkursie Operowym im. Eleny Obraztsowej. Dodatkowo, w grudniu 2021 roku była laureatką oraz zdobyła nagrodę na Międzynarodowym Konkursie „City of Pisa” – Tribute to Titta Ruffo.

Aleksandra zadebiutowała na Festiwalu w Klosterneuburgu, w roli Musetty w operze La Boheme. Następnie, w sierpniu tego samego roku, wystąpiła w roli Gildy w Rigoletto w Kurpark Bad Schwalbach oraz w roli Clorindy w La Cenerentola we współpracy z Rossini Opera Festival w Pesaro. W zeszłe lato, zaśpiewała rolę Frasquity w przedstawieniu Carmen na festiwalu Oper im Steinbruch, partie Paminy z opery Czarodziejski Flet w Operze Kameralnej w Warszawie. Jej najnowszym operowym debiutem było wystąpienie jako Violetta z opery La Traviata w Operze w Sofii. W lipcu debiutowała na festiwalu Domplatz Open-Air: Tonkünstler-friends jak i występowała wraz z Filharmonikami Monachijskimi na festiwalu w Monachium Brunnenhof der Residenz i Innsbruck Promenade Konzerte z programem włoskiego bel-canto.

Jako laureatka konkursów w Bologni i Nowym Jorku, brała udział w festiwalu iSING w Chińskiej Republice Ludowej, pod honorowym patronatem Placido Domingo. Występowała jako solistka w Suzhou Culture Art Centre z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii, w Suzhou, oraz w Shanghai Symphony Hall z Orkiestrą Symfoniczną w Szanghaju, pod batutą Maestro Yu Longa. Jej występy były transmitowane do wielu krajów przez Medici TV. Dodatkowo, wystąpiła w Grand Hangzhou Theatre. Jej debiut miał miejsce w roli tytułowej w Alcinie Händla w teatrze MuTh w Wiedniu, pod reżyserią Dmitry’ego Bertmana i pod batutą Maestro Nielsa Muusa. Następnie wystąpiła w roli Zuzanny w Weselu Figara Mozarta we współprodukcji z Filharmonikami Wiedeńskimi w Wiedniu, Grazu, Salzburgu i St. Pölten. Wcieliła się również w rolę Illii w Idomeneo Mozarta w Akzent Theatre w Wiedniu. Zadebiutowała w produkcji Candide w Theater an der Wien w Wiedniu oraz w roli Paminy w Czarodziejskim Flecie w Warszawskiej Operze Kameralnej. W grudniu 2019 roku Aleksandra wzięła udział w programie telewizyjnym Bolshaya Opera, gdzie wykonywała arie operowe i muzykę crossoverową. Aleksandra brała również udział w Amadeus Opera Laboratory, gdzie występowała w roli Zuzanny w Weselu Figara w Novaya Opera, pod batutą Maestro Dmitry’ego Korchaka.

Jest częstym uczestnikiem Festiwalu Operowego im. Jana Kiepury w Krynicy oraz zdobyła liczne nagrody, zarówno jako pianistka, jak i wokalistka, takie jak półfinał Międzynarodowego Konkursu Hansa Gabora Belvedere, Złoty Medal Musicale de France, Grand Prix na Festiwalu „Kiepura Fest” w Sosnowcu oraz trzecie miejsce w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Giulio Perottiego w Niemczech. Otrzymała również Nagrodę Prezydenta Miasta Krosna za zasługi artystyczne. Jest laureatką grantu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie śpiewu klasycznego oraz zdobywczynią Nagrody Kaszty Gutenberga w kategorii muzyki klasycznej.