Pochodzi z Poznania. W latach 1995-2001 student Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu (A. Ogórkiewicz) oraz Akademii Muzycznej im K. Lipińskiego we Wrocławiu (prof. Christian Elssner), u którego w latach 2001-2003 odbył studia podyplomowe w HFMK M von Webber Dresden. Dwukrotnie zapraszany na letni Festiwal Operowy Kammeroper Schloss Rheinsberg (2000-2001). W sezonie 2004-2005 członek zespołu Staatstheater Nurnberg a w sezonie 2005- 2006 jako pierwszy Polak w Atelier Liryque Opera National de Paris.
Finalista oraz laureat nagród specjalnych podczas Konkursów Wokalnych w Dusznikach-Zdroju (2000) oraz Belvedere w Wiedniu (2007). Występował pod batuta takich dyrygentów jak Seji Ozawa, Kent Nagano, Dennis Russel Davis, Thomas Hengelbrock, Sylvain Cambeling, Hartmut Haenchen, J.M Florencio, Tadeusz Kozłowski, Bernhard Kontarsky, Guillaume Tourniaire, Philippe Augin, Wojciech Michniewski, Piotr Wajrak, Tomasz Tokarczyk, Andrij Yurkevitch, Ewa Michnik, GabrielChmura i pod kierunkiem reżyserów jak Robert Carsen, Robert Wilson, Luc Bondi, Steven Taylor, Karl Ernsti Ursel, Hermanns, Hinrich Horstkotte, Krystyna Janda, Krzysztof Warlikowski, Michal Znaniecki, Dominique Pitoiset, Pet Halmen, Marc Paquien, Andre Engel, Marek Weiss, Gilbert Deflo.
Występował w teatrach i na scenach koncertowych m.in. Polski, Niemiec, Węgier, Austrii, Francji, Anglii, Norwegii, Holandii, Belgii, Kanady, Chin, Australii/Nowej Zelandii. W 2008 roku brał udział w koncertowym wykonaniu opery “Tannhauser” R. Wagnera (Wolfram von Eschenbach) w Montrealu z Montreal Symphony Orchestra pod batutą Kenta Nagano. Koncert ten był kanadyjską premierą tejże opery. W roku 2019 wraz z zespołem Komische Oper Berlin odbył tournee po Azji Australii oraz Nowej Zelandii, wcielając się z dużym sukcesem w role Papagena w “Czarodziejskim Flecie” w (reż. Barrie Kosky).
Na polu muzyki współczesnej wykonywał utwory Luki Lombardiego (Luca Lombardi) m.in. “Un Oratorio Materialistico” oraz Siegfrieda Matthusa podczas festiwalu muzyki XXI wieku w Saarbrucken (2002). Brał udział w światowej prapremierze opery X. Deyera “Ślepcy” (les Avugles) na podstawie dramatu “Ślepcy” Meterlincka, pod dyrekcją G.Tourniaire. W Paryskim Theatre Gérard Philipede Saint-Denis, paryskiej Opéra Bastille oraz londyńskim Almeida Theater (2006), w sezonie 2009/10 w paryskiej Opera Garnier wykonywał również partie Le Forcheron we współczesnej wersji opery “Faust” Philippe’a Fenelonpod dyrekcja Bernharda Kontarsky’iego.
Wraz z zespołem Opery Bałtyckiej w Gdańsku dokonał nagrania opery E. Sikory “Madame Curie” (wydawnictwo DUX) mającej swą światową prapremierę w 2012 w paryskiej siedzibie UNESCO. Brał udział w prapremierowych wykonaniach oper Alexandra Nowaka, cenionego kompozytora młodego pokolenia uhonorowanego nagrodą Paszportu Polityki 2018. 2015 “Space Opera” Teatr Wielki Poznaniu oraz 2018 “Ahat ili” (bóg II) podczas festiwalu Sacrum Profanum w ICE Kraków.
Bartłomiej Misiuda ceniony jest również jako interpretator pieśni zwłaszcza niemieckiej liryki wokalnej (pieśni Schuberta, Schumanna, Brahmsa, Mahlera, Wolfa etc.) W 2008 roku wykonał wraz z orkiestrą Opery Paryskiej pod dyr. Vello Pahn’acykl “Liedereinesfahrenden Gesellen” Mahlera, będący przypomnieniem najznamienitszych choreografii M. Bejarta (Hommage à Maurice Béjart).