22. Festiwal Księżnej Daisy: Koncert inauguracyjny – Mysterium musicum (Wałbrzych, Filharmonia Sudecka)
26 czerwca - 19:00
26.06.2025, czwartek, godz. 19:00
Wałbrzych, Filharmonia Sudecka
Koncert inaguracyjny — Mysterium musicum
Wykonawcy:
Agnieszka Franków-Żelazny — dyrygent
Anna Bernacka — mezzosopran
Orkiestra Smyczkowa Filharmonii Sudeckiej
Chór Polifonija (Szawle, Litwa)
Linas Balandis — przygotowanie chóru
Program:
Sven-David Sandström — Missa Brevis na mezzosopran, chór mieszany i orkiestrę smyczkową (37’)
Kyrie eleison (I, III)
Christe eleison
Gloria in excelsis Deo
Et in terra pax
Laudamus te
Gratias agimus tibi
Domine Deus
Qui tollis peccata mundi
Qui sedes ad dexteram Patris
Quinam tu solus sanctus
Cum sancto spiritu
Sanctus
Osanna in excelsis
Benedictus
Osanna repetatur
Agnus Dei
Dona nobis pacem
Krzysztof Penderecki/Boris Pergamenschikow — Agnus Dei z Polskiego Requiem na orkiestrę smyczkową (8’)
Czas trwania: 65 minut
Ceny biletów: 50 / 30 zł
O koncercie
Podczas swojej 22-letniej historii, Festiwal Księżnej Daisy po raz pierwszy uświetni Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej. Kameralny dotąd charakter koncertów przełamie w tym roku program symfoniczny w wykonaniu filharmoników wałbrzyskich. Wraz z solistami i chórem wykonają oni program godny inauguracji tych wyjątkowych dni poświęconych Daisy.
Wieczór rozpocznie Missa brevis Svena-Davida Sandstroma. Zmarły przed 6 laty szwedzki kompozytor nie podejmuje tutaj próby przybliżenia mało znanej muzyki skandynawskiej czy elementów dziedzictwa tej kultury. Sięga głębiej – do wymiaru duchowego, gdzie w instrumentalną rytmiczną witalność i wirtuozyjne momenty utrzymane w klasycznym rygorze, wplata tekst części stałych Mszy Świętej. Sacrum nie toczy tu jednak walki z profanum, którego… po prostu nie ma. Podaje natomiast „rękę” novum, tworząc uniwersalne i ponadczasowe dzieło.
We wszelkie kryteria uniwersalności wpisuje się także Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego. To jednak coś więcej niż tylko kolejna pozycja w dorobku tego polskiego kompozytora. To „muzyczny pomnik” dla ludzi Ojczyzny, wybudowany stosunkowo prostym językiem muzycznym i łacińskimi tekstami Mszy za zmarłych (Requiem) wraz z błagalną suplikacją Święty Boże. To wołanie o wolność i prawdę w trudnym czasie stanu wojennego:
„gdyby nie ogólna sytuacja polityczna, nie stworzyłbym Requiem, mimo iż ten temat od dawna mnie interesował. Komponując je, chciałem zająć określone stanowisko, opowiedzieć się, po której stronie jestem” (K. Penderecki)
Każda z części, powstającego w latach 1980-1984 dzieła zamówionego przez NSZZ Solidarność, upamiętnia polskich bohaterów – ludzi, którzy swoim oddaniem podtrzymywali Polskę i nadawali jej kurs w czasach trudnych doświadczeń. Tak oto w kompozycji Penderecki zawarł osobę Lecha Wałęsy, Jana Pawła II czy o. Maksymiliana Marii Kolbego. Wspomniał również męstwo ofiar Powstania warszawskiego, Zbrodni Katyńskiej i Grudnia 70’ w Stoczni Gdańskiej. Wybrane na zakończenie tego wieczoru Agnus Dei (Baranku Boży) upamiętnia natomiast postać „Prymasa Tysiąclecia” – kard. Stefana Wyszyńskiego i została napisana w 1981 r., niedługo po jego śmierci.
Missa brevis (łac. Msza krótka) – niedługa, a pełna przekazu. Polskie Requiem – nie żałobna msza, a podziękowanie za bohaterów i wolność. Inauguracja Festiwalu Księżnej Daisy – to nie zwykły koncert, to muzyczna uczta dla „ludzi dobrej woli”.
Jakub Karmelita
22. Festiwal Księżnej Daisy dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.