Sopranistka urodzona w Warszawie. Trzykrotna stypendystka Ministra Kultury, programu Pro Polonia, ISA2012, odznaczona medalem Magna cum Laude (2013), Stypendium Młoda Polska (2014), Les Orphées d’Or – Prix de la SACD od Académie du Disque Lyrique za najlepszą interpretację muzyki współczesnej (2016). Nominowana w dwóch kategoriach do nagrody Fryderyki 2016 za swój debiutancki album real life song; do nagrody Koryfeusz 2017 i zdobywczyni Paszportu Polityki (2017).
W 2020 otrzymała nagrodę Koryfeusz w kategorii Wydarzenie Roku za udział w drammie per musica Drach Aleksandra Nowaka do libretta Szczepana Twardocha. W 2021 zdobyła Fryderyka za dokonanie nagrania oper ahat-ilī – siostra bogów A. Nowaka do słów Olgi Tokarczuk a w 2022 za Syrena – dramma per musica Nowaka do słów Szczepana Twardocha. Nagrodzona m.in. na: Konkursie im. Halskiej, Konkursie im. Szymanowskiego, Konkursie im. Reszków, Belvedere im. Gabor, J:opera Voice Competition isa 12. Finalistka Viotti Competition.
Brała udział w festiwalach Prawykonania, Warszawska Jesień, Aix-en Provence, Contrechaps, Sacrum Profanum, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Kwartet Śląski i jego goście, Saaremaa Opera Days, Opera in the Town Hall Festival, Musica Polonica Nova, Melos-Etos, WAICF,Eufonie,Donaueschingen Festival itd. Współpracuje z Estońską Operą Narodową, Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, Operą Krakowską oraz Teatrem Wielkim w Poznaniu. Nagrywała muzykę do filmów, słuchowisk.
Występowała jako Musetta w La Bohème Pucciniego, Vénus i Phrygienne w Dardanus Rameau, Fiordiligi w Cosi fan tutte Mozarta, Małgorzata w Faust Gounoda, Maszyna w Nici Wołka, Susanna w Figaro gets a divorce Langer, Psyche w Erosie i Psyche Różyckiego, Ellenai w Anhellim Przybylskiego, Rozyna w Cyruliku Sewilskim Rossiniego, Hanna w Strasznym Dworze Moniuszki. Zaśpiewała również główne role kobiece takich operach Nowaka jak: Ahat ilī – siostra bogów, lo firgai – Maska; Syrena-melodrama Aeterna, Drach-Dramma per musica, Pokora- Dramma giocoso.
Rok artystyczny 2022/23 przyniósł jej m.in. takie wykonania jak: Partia Hanny Moniuszki ze Strasznego dworu (Grecja); partia Eleonory w Tangu Dworzyńskiego (Litwa), II Symfonia Mahlera w FN
w Warszawie; An Index of metal Romitellego (Łotwa); IV Symfonia Mahlera (Bilbao), Lieder der Margarete Lokschina w Philharmonisches Staatsorchester Hamburg (Niemcy), Symfonia kameralna: O obrotach sfer niebieskich Majkusiaka (USA), AlanT Jodlowskiego (Niemcy, Francja). Artystka otrzymała również Nagrodę Muzyczną „Fryderyk” za płytę Reliefs z kompozycjami Andrzeja Krzanowskiego. Na festiwalu Warszawska Jesień dokonała polskiego prawykonania opery „Aspern” Sciarrino z Hashtag Ensemble.
Była zapraszana do współpracy przez Orkiestry: Filharmonii Narodowej, NOSPR, Białostockiej, Krakowskiej, Śląskiej, Świętokrzyskiej, Szczecińskiej, Zielonogórskiej, Sinfonia Varsovia, Sinfonia Iuventus, Akademii Beethovenowskiej, Lwowskiej, Odeskiej, Donieckiej, Österreichisches Ensemble für Neue Musik, Ereprijs, AUXO, OMN i inne. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej, choć z powodzeniem sięga do dzieł wszystkich epok. Na swoim koncie ma kilkadziesiąt prawykonań kompozytorów z całego świata.
Gościnnie śpiewała na płytach m.in. Kwartetu Śląskiego oraz artystów takich jak: Ewa Liebchen, Rafał Łuc, Andrzej Karałow, Leszek Długosz, Piotr Sałajczyk.
W 2020 wraz z Łukaszem Chrzęszczykiem wydała swoją drugą płytę Śpiewnik polski (Orphée Classics) a w 2021 wraz z Bartłomiejem Kominkiem Akwarelle, będącą pierwszą fonograficzną rejestracją wszystkich pieśni Grażyny Bacewicz (DUX).
Joanna Freszel jest również autorką programów edukacyjnych takich jak poGŁOSka i samoŚPIEW. Podejmują one tematykę najciekawszych zjawisk współczesnej sztuki wokalnej oraz kształcenia głosu.
Są ogólnodostępne w sieci.
Jest mgr inż. Ochrony Środowiska SGGW w Warszawie. Stopień doktora sztuki z wyróżnieniem uzyskała w 2019. W latach 2020-2022 była związana jako pedagog z Akademią Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Obecnie wykłada na UMFC w Warszawie oraz w AM im. K. Pendereckiego w Krakowie.