Ułatwienia dostępu

Krzesimir Dębski

Wybitny polski kompozytor, uznany dyrygent orkiestrowy a także wirtuoz jazzowych skrzypiec i pianista. Poruszający się równie swobodnie w świecie jazzu, jak i muzyki klasycznej. Pracował niemal we wszystkich dziedzinach świata muzyki. Znany jest przede wszystkim z licznych i cieszących się dużą popularnością kompozycji muzyki filmowej. Sam artysta przekonuje, że muzyka klasyczna jest jego właściwą domeną. Prof. dr hab. Krzesimir Dębski jest wykładowcą kompozycji i aranżacji na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

Początki kariery
Urodził się 26 października 1953 r. w Wałbrzychu w rodzinie uchodźców z Wołynia. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 6 lat w Kielcach w szkole muzycznej, której dyrektorem był jego ojciec. Liceum Muzyczne ukończył w Lublinie w klasie fortepianu z Koncertem fortepianowym nr 1 L. v. Beethovena i klasie skrzypiec z Koncertem e-moll F. Mendelssohna w 1972 roku. Następnie studiował kompozycję w Poznańskiej Akademii Muzycznej u Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygenturę u Witolda Krzemieńskiego. Śpiewał w „Poznańskich Madrygalistach”. Grał, komponował i aranżował dla Orkiestry Polskiego Radia w Poznaniu. Jako muzyk uwielbianego przez publiczność „Kabaretu Tey” zagrał w prawie siedmiuset przedstawieniach. Młode lata zaczęły owocować licznymi sukcesami w jazzie i muzyce popularnej.

Twórczość kompozytorska
80% swojego czasu poświęca na twórczość, która jest polistylistyczną próbą syntezy szeroko pojętej muzyki współczesnej. Komponowanie to dla Krzesimira Dębskiego najważniejszy aspekt kariery muzycznej. Ma na koncie ponad 70 utworów symfonicznych i kameralnych. Napisał 4 koncerty fortepianowe i 3 skrzypcowe. Jego utwory były wykonywane na najpoważniejszych festiwalach muzycznych, co najważniejsze poświęconych nie tylko muzyce współczesnej, jak Luzern Festival czy Piano Spheres w Los Angeles, na festiwalach w Malmo, Brukseli i w Pasandenie, ale także w tak egzotycznych krajach, jak Meksyk, Indie, Korea. Należy podkreślić, że wykonywali je wielcy wykonawcy, którzy nie często dają się namówić na wykonawstwo nowej muzyki: Vadim Riepin, Jose Cura, Susan Svrcek, Daniel Stabrawa – wykonawca II Koncertu skrzypcowego, Gilad Atzmon, „Cello Ansamble” Filharmoników Berlińskich oraz Solvguttene Chor z Oslo i wykonawca III Koncertu skrzypcowego Konstanty Andrzej Kulka. Dębski jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m. in.: Konkursu z okazji 25-lecia Festiwalu „Poznańska Wiosna Muzyczna” i nagrody Premiera za Twórczość dla Dzieci.

Skomponował także muzykę do ponad 100 filmów fabularnych i dokumentalnych m.in.: „Medium”, „Thomas Falconer”, „Kingsajz”, „Ogniem i mieczem”, „W Pustyni i w Puszczy”, „Tam i z powrotem”, „Stara Baśń”, „1920 Bitwa Warszawska”, „Wojna światów” (2020) i seriali telewizyjnych („Klan”, „Złotopolscy”, „Na dobre i na złe”, „Czułość i kłamstwa”, „Sfora”, „Na Wspólnej”, „Matki żony i kochanki”, „Ranczo”). W roku 2000 otrzymał nagrodę Fryderyk w kategorii „Kompozytor Roku” oraz nagrodę Międzynarodowej Akademii Filmowej „Philip Award” za muzykę do filmu „Ogniem i Mieczem”. W 2001 na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Pyrgos (Grecja) otrzymał nagrodę za muzykę do filmu „W Pustyni i w Puszczy”. Muzyka do filmu „Stara Baśń” została wyróżniona nagrodą czytelników czasopisma FILM „Złota Kaczka 2003”. W 2007 w USA serial TVP Andrzeja Maleszki „Magiczne drzewo” z muzyką Krzesimira Dębskiego otrzymał Emmy Award 2007 w kategorii filmów telewizyjnych i programów dla dzieci. Serial ten nagrodzony został także na Festiwalu Artiek (Ukraina). W 2005 roku Krzesimir Dębski otrzymał zamówienie od hollywoodzkiej wytwórni LimeLight Films na skomponowanie nowej muzyki do 16 niemych filmów Charlie Chaplina z lat 1914 – 1917. Wykładał kompozycję na warsztatach w Bilkent, Darmstadt, Salzau i San Diego.

Działalność dyrygencka
Prowadził, komponował i aranżował koncerty z udziałem takich międzynarodowych gwiazd jak: Jose Carreras, Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Jose Cura, Adam Makowicz, Canadian Brass, Vadim Riepin, Jean –Luc Ponty, Mark O’Connor, Regina Carter, John Blake i Nigel Kennedy, Brandford Marsalis, UB40, Cris DeBurgh, Garou, Keb ’Mo’. Dyrygował niemal wszystkimi orkiestrami polskimi na czele z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Filharmonią Narodową i NOSPR, a także Irish BBC Orchestra, Moscow Symphony, Guadalajara Symphony Orchestra (Meksyk), Orchestra Teatro Municipal Rio de Janeiro, Cyprus National Orchestra Leopolis Chamber Orchestra i Wind Orchestra Los Angeles oraz Sud-Westfunk Orchester, Novi Sad Radio Orkiestra, Santiago de Chile National Orchestra. Dyrygował muzyką dawną, klasyką (IX Symfonia L.V. Beethovena), Symfonie W.A. Mozarta, wielką symfoniką romantyczną, ale i muzyką baletową i operową. Dokonał też prawykonań i nagrań utworów m.in. L. Fossa, V. Krause, Oralndo Garcii oraz dokonał wielu nagrań muzyki filmowej zarówno własnej, a także innych kompozytorów – Jana A.P. Kaczmarka, St. Syrewicza, M. Lorenca i Alberto Iglesiasa.

Jazz i skrzypce
Ogromna popularność zespołu String Connection na początku lat osiemdziesiątych sprawiła, że jako lider i solista zagrał blisko 1000 koncertów jazzowych w Europie i Ameryce. Już na młodego jazzmana sypały się liczne wyróżnienia: na festiwalu Jazz nad Odrą, Nagroda im. Komedy, Medal Młodej Sztuki. Nagrywał swoje pierwsze płyty z Kwintetem K. Jonkisza i zespołem Nasza Basia Kochana. Po występie na Jazz Jamboree 80 został po raz pierwszy zaproszony przez słynnego promotora J. E. Berendta do udziału w festiwalu New Jazz Meeting w Baden-Baden. Tam też nagrał pierwszą płytę w międzynarodowej, gwiazdorskiej obsadzie, między innymi z Wolfgangiem Daunerem, Didierem Lockwoodem, Trilokiem Gurtu i Charlie Mariano. Laureat I Nagrody Europejskiego Konkursu Jazzowego w Hoeilaart w Belgii (1983) oraz Nagrody im. St. Wyspiańskiego (1985). W latach osiemdziesiątych w ankietach magazynu „Jazz Forum” wielokrotnie zdobywał tytuł „Najlepszego Muzyka”, „Najlepszego Kompozytora” oraz „Najlepszego Aranżera Roku”. W roku 1985 znalazł się na liście dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych amerykańskiego pisma „Down Beat”. Grał z czołowymi muzykami jazzowymi w Polsce i na świecie. Uczestniczył m.in. w festiwalach w Reno (USA), Getxo (Hiszpania), Paryżu, Helsinkach, Montrealu, Kongsbergu, Hamburgu, Baden-Baden, Budapeszcie, Leverkusen, Sibiu, Debreczynie, Bratysławie, Berlinie, Norymberdze, Hadze, Pradze, Kopenhadze, Le Mans, Londynie, Rio de Janeiro, Chicago, NY, (Carnegie Hall), Kairze, Moskwie. Nagrał ponad 60 albumów ze swoimi kompozycjami dla wielu wytwórni płytowych.

Nagrody
Indywidualne
1977 – II nagroda na Studenckim Festiwalu Jazzowym Jazz nad Odrą we Wrocławiu
1978 – nagroda specjalna na Festiwalu Jazz nad Odrą
1983-1988 – tytuły muzyka, kompozytora i aranżera roku w ankietach czasopisma „Jazz Forum”
1985 – Nagroda Ministerstwa Kultury i Sztuki im. S. Wyspiańskiego
1985 – I nagroda na Krajowym Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu za piosenkę „Diamentowy kolczyk”
1986 – Uznanie za jednego z dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych świata w ankiecie krytyków amerykańskiego pisma „Down Beat”
1986 – I nagroda Konkursu Kompozytorskiego Poznańskiej Wiosny Muzycznej
1986 – I nagroda za muzykę do przedstawienia „Wielkoludy” Andrzeja Maleszki na Festiwalu Sztuk dla Dzieci w Wałbrzychu
1987 – tytuł aranżera roku w ankiecie czytelników „Jazz Forum”
1988 – II nagroda na KFPP w Opolu za utwór „Będzie tak, jak jest”
1988 – wyróżnienie na KFPP w Opolu za piosenkę „Zakazany owoc”
1988 – Nominacja do „Genie Award” Canadian Film Academy
1989 – Nagroda Prezesa Rady Ministrów za twórczość kompozytorską dla filmu, teatrów i widowisk TV
1990 – tytuł muzyka lat 80. w ankiecie czytelników „Jazz Forum”
1991 – II nagroda w Konkursie Premier na KFPP w Opolu za piosenkę „Muszelko, ratuj mnie”
1992 – nagroda za muzykę do filmu „Ofelia na wakacjach” na XII Festiwalu Polskich Filmów dla Dzieci i Młodzieży w Poznaniu
1993 – I nagroda za muzykę do spektaklu „Książę niezłomny” w reżyserii Lecha Chojnackiego w wykonaniu Państwowego Teatru Animacji z Poznania na XVI OFTL w Opolu
1994 – Grand Prix na KFPP w Opolu za utwór „Mrok”
1997 – „Poznańskie Koziołki” za muzykę do serialu „Tajemnica Sagali” w konkursie krajowym na Festiwalu Filmów dla Dzieci
1998 – nominowany do International Emmy w kategorii „Najlepszego Filmu dla Dzieci i Młodzieży”
2000 – Fryderyk ’99 w kategorii „Kompozytor Roku” – nagroda za muzykę do filmu „Ogniem i mieczem”
2000 – Philip Award za muzykę do filmu „Ogniem i mieczem” (TP SA Music and Film Festival, Warszawa)
2001 – Srebrne Koziołki za muzykę do filmu „W Pustyni i w Puszczy” („In Desert and Wilderness”) reż, Gavin Hood na XIX Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dla Dzieci „Ale kino!” w Poznaniu
2001 – nagroda za muzykę do filmu „W Pustyni i w Puszczy” na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Pyrgos (Grecja)
2001 – Warszawa (TP SA Music and Film Festival) nominacja do nagrody „Philip Award” w kategorii: muzyka oryginalna w polskim filmie „Sokoliar Tomas”
2001 – Poznań (Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza „Ale Kino!”) Nagroda Jury Dziecięcego „Marcinek” wyróżnienie
2004 – Złota Kaczka (nagroda w plebiscycie czytelników miesięcznika „Film”) za muzykę do filmu i serialu „Stara Baśń”
2004 – Orzeł (Polska Nagroda Filmowa) Nominacja w kategorii: muzyka; za rok 2003
2007 – nagroda w kategorii „Programy Dziecięce i Młodzieżowe” za serial „Magiczne drzewo”
2010 – Artek (Międzynarodowy Festiwal Filmów dla Dzieci) Nagroda Specjalna Radia Dziecięcego z Rosji za Najlepszą Muzykę „Magiczne Drzewo”
2010 – Order „Ecce Homo” za opisywanie życia muzyką, muzyczny retusz na obrazie kraju i świata, piękne kształtowanie codziennej rzeczywistości przez dobroć, ład i harmonię.
2011 – Nagroda „Master of Cinemagic” na VI Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Cinemagic.pl w Warszawie
2014 – Grand Prix II Zamojskiego Festiwalu Filmowego „Spotkania z historią” za szczególne zasługi dla polskiej kinematografii historycznej
2015 – Nagroda TVP Polonia za zasługi dla Polski i Polaków poza granicami kraju
2015 – Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”
2017 – Medal „Pro Patria” za szczególnie zasługi dla tradycji niepodległościowej przyznany przez Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych
Zespołowe
1977 – III nagroda na grupy Warsztat na festiwalu Jazz nad Odrą
1978 – wyróżnienie dla Orkiestry Ósmego Dnia na Festiwalu Jazz nad Odrą
1983 – I nagroda Europejskiego Konkursu Jazzowego w Hoeillart (Belgia) dla zespołu String Connection