- This event has passed.
Koncert symfoniczny – Wielka Symfonia i miłość
10 maja - 19:00
10.05.2024, piątek, godz. 19:00
Wałbrzych, Filharmonia Sudecka
Koncert symfoniczny – Wielka Symfonia i miłość
Program:
Franz Schubert Symfonia nr 9 C-dur Wielka
I cz. Andante – Allegro ma non troppo — Piu Moto
II cz. Andante con moto
III cz. Scherzo. Allegro vivace
IV cz. Finale. Allegro vivace
Wolfgang Amadeus Mozart Quando avran fine omai… Padre, germani, addio!
Max Reger Lyrisches Andante
Ludwig van Beethoven Ah perfido op. 65
Wykonawcy:
Jan Tomasz Adamus – dyrygent
Solomija Pavlenko – sopran
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej
Scena i aria Ah perfido na sopran i orkiestrę to wczesne dzieło Ludwiga van Beethovena, które umieszcza jego na ogół rewolucyjną sztukę w zgoła odmiennym kontekście. Scena Ah perfido skomponowana do tekstu Pietra Metastasia cofa nas pod wieloma względami w odległą przeszłość. Koncepcja dzieła nawiązuje bowiem do maksymalnie skontrastowanej barokowej afektacji, gdzie ból sąsiaduje z gniewem, a rozpacz z tęsknotą. Dramatyczny kontekst arii stanowi relacja Deidamii i Achillesa oraz rozpacz kobiety porzuconej przez antycznego herosa.
W świecie antycznym pozostaniemy także dzięki arii Wolfganga Amadeusa Mozarta Quando avran fine omai… Padre, germani z opery Idomeneo, król Krety. Akcja rozgrywa się na wyspie Kreta, wkrótce po wojnie trojańskiej. Ilia, córka pokonanego króla trojańskiego Priama, została po wojnie wywieziona na Kretę. Kocha księcia Idamante, syna kreteńskiego króla Idomenea, ale waha się przyznać do swojej miłości. Idamante w geście dobrej woli uwalnia więźniów trojańskich. Mówi Ilii, która odrzuca jego miłość, że to nie jego wina, że ich ojcowie byli wrogami.
Lyrisches Andante Maxa Regera jest pierwszą próbą komponowania na orkiestrę, próbą wyjścia z „pisarstwa” organowego. Kompozytor pisał swoje utwory organowe sięgając do techniki polifonicznej dawnych mistrzów XVII i XVIII wieku. Również utwory orkiestrowe wykazują wyraźny wpływ techniki organowej. Lyrisches Andante utrzymane jest w nastroju melancholijnej uczuciowości, podkreślonej piękną partią solową wiolonczeli.
IX tzw. „Wielka” Symfonia C-dur Franza Schuberta jest ostatnią symfonią napisaną przez kompozytora, uważaną niekiedy za jego najlepsze dzieło. Symfonia nie została wykonana za życia twórcy – co prawda przesłał on ją do Austriackiego Towarzystwa Muzycznego, lecz jednogłośnie uznano ją tam za niewykonalną. Rękopis symfonii odnalazł w 1838 roku (10 lat po śmierci Franza Schuberta) Robert Schumann i zachęcił do jej wykonania Feliksa Mendelssohna, pod którego batutą premiera utworu miała miejsce w Lipsku 21 marca 1839 roku. Mendelssohn określił dzieło jako „błyskotliwe, fascynujące i oryginalne”. Inspirowane było twórczością L. van Beethovena, co słychać wyraźnie w finale symfonii.
Czas trwania: 120 minut
Koncert symfoniczny, ceny biletów: 50 / 30 zł