Ułatwienia dostępu

Loading Events

« All Events

Rytm jest w nas – perkusja w roli głównej

24 stycznia - 19:00

24.01.2025, piątek, godz. 19:00
Wałbrzych, Filharmonia Sudecka
Rytm jest w nas – perkusja w roli głównej

Wykonawcy:
Piotr Sutt – marimba, instrumenty perkusyjne, prowadzenie
Bartłomiej Sutt – wibrafon, instrumenty perkusyjne
Chór Mieszany Filharmonii Sudeckiej
Marta Moneta-Napierała – przygotowanie chóru
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej

Program:

Iannis Xenakis — Rebonds B na instrumenty perkusyjne    (6’)
Piotr Sutt/Benedykt Odya – The Time of Space na instrumenty perkusyjne, elektronikę, audio i video     (11’)
Emmanuel Séjourné – Book of Gems na dwie perkusje i chór mieszany     (20’)

Przerwa (20’)

Russell Wharton – Kingdoms na werbel, audio i video     (7’)
Emmanuel Séjourné – Calienta na marimbę i wibrafon solo    (8’)
Karl-Heinz Köper – Samba Classique na marimbę, wibrafon, instrumenty perkusyjne i orkiestrę smyczkową    (5’)
Karl-Heinz Köper – Mytho-Logica na kotły i orkiestrę symfoniczną    (12’)

Czas trwania: 90 minut
Ceny biletów: 60 / 40 zł

O koncercie

Instrumenty perkusyjne są jednocześnie najstarszymi i najnowszymi instrumentami, sięgającymi starożytnych kultur, a zarazem operującymi najnowszymi brzmieniami wymyślanymi przez kompozytorów i muzyków. To najbardziej liczebna z grup instrumentów — współczesny perkusista posiada zdolność gry nawet na kilkuset z nich. Koncert z perkusją w roli głównej to idealna okazja do nasycenia się rytmem, brzmieniem i niespotykanymi dotąd w Filharmonii Sudeckiej barwami.

Koncert rozpocznie kompozycja Kingdoms – synergia rytmu i obrazu oraz muzyczna ilustracja 3 królestw owadów – Hunters – Łowcy ilustrowane zdjęciami pajęczaków, Dancers – Tancerze z przedstawieniem pięknych motyli oraz Workers – Pracownicy, w którym rolę główną odegrają pracowite mrówki.

Rebonds B to kompozycja stanowiąca fuzję rytmów afrykańskich i wyrafinowanych struktur muzyczno-architektonicznych. Jej twórca, Iannis Xenakis, to mistrz kompozycji i architektury, człowiek renesansu wykorzystujący doświadczenia poprzednich epok w tworzeniu innowacyjnych dzieł sztuki.

W programie koncertu usłyszą Państwo również poniższe utwory:

  • Karl-Heinz Köper – Mytho-Logica
    Trzy poematy na solo kotły i orkiestrę symfoniczną to baśniowa, muzyczna wizja mitologicznych postaci, Potężne brzmienie kotłów symfonicznych przeplata się z delikatnością harfy, finezją i wirtuozerią instrumentów dętych oraz przepięknym brzmieniem kwintetu smyczkowego.
    Cerberus — Allegro brutale
    Orcus — Adagio misterioso
    Jupiter Tonas — Allegro tempestuoso
  • Karl-Heinz Köper – Samba Classique
    Muzyczne tematy dyskretnie zaczerpnięte od mistrzów klasycyzmu przeobrażają się w żywiołową sambę. Instrumenty solowe – marimba i wibrafon z towarzyszeniem latynoskiej sekcji perkusyjnej łącza się z orkiestrą smyczkową w przepiękne brzmienie oparte na klasycznej harmonii i intrygującej rytmice.
  • Emmanuel Séjourné — Book of Gems
    Księga Kamieni napisana w 2006 roku to wspaniałe dzieło łączące łacińskie teksty biskupa Marbode’a z przełomu XI i XII w. z tradycją śpiewów gregoriańskich i współczesnej sonorystyki. Zwarta pięcioczęściowa kompozycja utworu w niezwykle barwny sposób oddaje odcienie i moc kamieni szlachetnych. Ciekawych wrażeń dostarczają fragmenty, w których instrumentalnie potraktowany chór koresponduje z delikatną melodyką marimby, wibrafonu i krotali, zarazem potężne brzmienie instrumentów perkusyjnych ściera się z monumentalnym skandowaniem chóru. Kompozytor pozostawił także dozę swobody, która umożliwia artystom w pełni ukazać kunszt wykonawczy i wyobraźnię muzyczną. Kalejdoskop nastrojów, ekspresji, dynamiki i tempa mieni się niczym Beryl, Szafir, Sardonyks, Hiacynt i Jaspis. Kamienie szlachetne to bohaterowie opowieści o ludzkich uczuciach i cnotach w nich zawartych. Połączenie średniowiecznego chorału z łacińskim tekstem brzmiącym niczym tajemnicze zaklęcia, daje słuchaczom poczucie lekkości i fascynacji mistycznym światem przeszłości.
  • Piotr Sutt/Benedykt Odya  – The Space of Time
    Muzyczna wizja przestrzeni. Akustyczne i elektroniczne instrumenty perkusyjne oraz synchroniczne obrazy połączone brzmieniem o niemalże nieskończonym paśmie i dynamice przenoszą odbiorców do autorskiej wizji brzmienia wszechświata. Nieoczywiste połączenia sonorystyczne oddają nieprzewidywalność i nieskończoność pięknego Kosmosu. Prof. Aleksander Wolszczan nazwał ten utwór ,,brzmieniem Kosmosu’’.
  • Emmanuel Séjourné – Calienta
    Wirtuozowski dialog marimby i wibrafonu w tytułowych „gorących” rytmach to feeria brzmienia i harmonii w dziele nawiązującym do hiszpańskiego flamenco i argentyńskiego tanga.

Piotr Sutt

 

Zakup biletu na ten koncert upoważnia do bezpłatnego uczestnictwa w próbie otwartej w dniu 23.01.25 o godz. 12:00. Próba trwa ok. 60 minut i daje możliwość przyjrzenia się pracy muzyków nad repertuarem przygotowywanym na koncert.

 

 

 

 

Sponsorem koncertu jest firma Bergerault — producent instrumentów perkusyjnych, na których zagrają soliści koncertu.

 

Details

Date:
24 stycznia
Time:
19:00

Location

Sala Koncertowa
ul. Słowackiego 4
Wałbrzych, 58-300
+ Google Map