Rytm jest w nas – perkusja w roli głównej
24 stycznia - 19:00
24.01.2025, piątek, godz. 19:00
Wałbrzych, Filharmonia Sudecka
Rytm jest w nas – perkusja w roli głównej
Wykonawcy:
Piotr Sutt – marimba, instrumenty perkusyjne, prowadzenie
Bartłomiej Sutt – wibrafon, instrumenty perkusyjne
Chór Mieszany Filharmonii Sudeckiej
Marta Moneta-Napierała – przygotowanie chóru
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej
Program:
Iannis Xenakis — Rebonds B na instrumenty perkusyjne (6’)
Piotr Sutt/Benedykt Odya – The Time of Space na instrumenty perkusyjne, elektronikę, audio i video (11’)
Emmanuel Séjourné – Book of Gems na dwie perkusje i chór mieszany (20’)
Przerwa (20’)
Russell Wharton – Kingdoms na werbel, audio i video (7’)
Emmanuel Séjourné – Calienta na marimbę i wibrafon solo (8’)
Karl-Heinz Köper – Samba Classique na marimbę, wibrafon, instrumenty perkusyjne i orkiestrę smyczkową (5’)
Karl-Heinz Köper – Mytho-Logica na kotły i orkiestrę symfoniczną (12’)
Czas trwania: 90 minut
Ceny biletów: 60 / 40 zł
O koncercie
Instrumenty perkusyjne są jednocześnie najstarszymi i najnowszymi instrumentami, sięgającymi starożytnych kultur, a zarazem operującymi najnowszymi brzmieniami wymyślanymi przez kompozytorów i muzyków. To najbardziej liczebna z grup instrumentów — współczesny perkusista posiada zdolność gry nawet na kilkuset z nich. Koncert z perkusją w roli głównej to idealna okazja do nasycenia się rytmem, brzmieniem i niespotykanymi dotąd w Filharmonii Sudeckiej barwami.
Koncert rozpocznie kompozycja Kingdoms – synergia rytmu i obrazu oraz muzyczna ilustracja 3 królestw owadów – Hunters – Łowcy ilustrowane zdjęciami pajęczaków, Dancers – Tancerze z przedstawieniem pięknych motyli oraz Workers – Pracownicy, w którym rolę główną odegrają pracowite mrówki.
Rebonds B to kompozycja stanowiąca fuzję rytmów afrykańskich i wyrafinowanych struktur muzyczno-architektonicznych. Jej twórca, Iannis Xenakis, to mistrz kompozycji i architektury, człowiek renesansu wykorzystujący doświadczenia poprzednich epok w tworzeniu innowacyjnych dzieł sztuki.
W programie koncertu usłyszą Państwo również poniższe utwory:
- Karl-Heinz Köper – Mytho-Logica
Trzy poematy na solo kotły i orkiestrę symfoniczną to baśniowa, muzyczna wizja mitologicznych postaci, Potężne brzmienie kotłów symfonicznych przeplata się z delikatnością harfy, finezją i wirtuozerią instrumentów dętych oraz przepięknym brzmieniem kwintetu smyczkowego.
Cerberus — Allegro brutale
Orcus — Adagio misterioso
Jupiter Tonas — Allegro tempestuoso - Karl-Heinz Köper – Samba Classique
Muzyczne tematy dyskretnie zaczerpnięte od mistrzów klasycyzmu przeobrażają się w żywiołową sambę. Instrumenty solowe – marimba i wibrafon z towarzyszeniem latynoskiej sekcji perkusyjnej łącza się z orkiestrą smyczkową w przepiękne brzmienie oparte na klasycznej harmonii i intrygującej rytmice. - Emmanuel Séjourné — Book of Gems
Księga Kamieni napisana w 2006 roku to wspaniałe dzieło łączące łacińskie teksty biskupa Marbode’a z przełomu XI i XII w. z tradycją śpiewów gregoriańskich i współczesnej sonorystyki. Zwarta pięcioczęściowa kompozycja utworu w niezwykle barwny sposób oddaje odcienie i moc kamieni szlachetnych. Ciekawych wrażeń dostarczają fragmenty, w których instrumentalnie potraktowany chór koresponduje z delikatną melodyką marimby, wibrafonu i krotali, zarazem potężne brzmienie instrumentów perkusyjnych ściera się z monumentalnym skandowaniem chóru. Kompozytor pozostawił także dozę swobody, która umożliwia artystom w pełni ukazać kunszt wykonawczy i wyobraźnię muzyczną. Kalejdoskop nastrojów, ekspresji, dynamiki i tempa mieni się niczym Beryl, Szafir, Sardonyks, Hiacynt i Jaspis. Kamienie szlachetne to bohaterowie opowieści o ludzkich uczuciach i cnotach w nich zawartych. Połączenie średniowiecznego chorału z łacińskim tekstem brzmiącym niczym tajemnicze zaklęcia, daje słuchaczom poczucie lekkości i fascynacji mistycznym światem przeszłości. - Piotr Sutt/Benedykt Odya – The Space of Time
Muzyczna wizja przestrzeni. Akustyczne i elektroniczne instrumenty perkusyjne oraz synchroniczne obrazy połączone brzmieniem o niemalże nieskończonym paśmie i dynamice przenoszą odbiorców do autorskiej wizji brzmienia wszechświata. Nieoczywiste połączenia sonorystyczne oddają nieprzewidywalność i nieskończoność pięknego Kosmosu. Prof. Aleksander Wolszczan nazwał ten utwór ,,brzmieniem Kosmosu’’. - Emmanuel Séjourné – Calienta
Wirtuozowski dialog marimby i wibrafonu w tytułowych „gorących” rytmach to feeria brzmienia i harmonii w dziele nawiązującym do hiszpańskiego flamenco i argentyńskiego tanga.
Piotr Sutt
Zakup biletu na ten koncert upoważnia do bezpłatnego uczestnictwa w próbie otwartej w dniu 23.01.25 o godz. 12:00. Próba trwa ok. 60 minut i daje możliwość przyjrzenia się pracy muzyków nad repertuarem przygotowywanym na koncert.
Sponsorem koncertu jest firma Bergerault — producent instrumentów perkusyjnych, na których zagrają soliści koncertu.