Ułatwienia dostępu

Marta Kluczyńska

W 2019 roku dyrygentka młodego pokolenia Marta Kluczyńska została zaproszona do wzięcia udziału w rezydencji w The Dallas Opera. W Teatrze Wielkim Operze Narodowej zadyryguje ponownie serią spektakli “Dziadek do Orzechów” Piotra Czajkowskiego, a ponadto poprowadzi koncerty m.in. z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, w Filharmonii w Szczecinie oraz spektakle w Operze Wrocławskiej. W wieku 24 lat wystąpiła po raz pierwszy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

Od tego czasu powierzono jej tam do dyrygowania szereg spektakli operowych i baletowych: “Straszny dwór” Stanisława Moniuszki, “Dziadek do Orzechów” i “Król Myszy” Piotra Czajkowskiego, “Romeo i Julia” Sergiusza Prokofiewa, “Sen nocy letniej” (balet Johna Neumeiera z muzyką Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego i György Ligetiego), “Don Kichot” Ludwiga Minkusa, “Tristan” czy “I przejdą deszcze…” (balety Krzysztofa Pastora). Jako asystent pracowała z takimi dyrygentami, jak: Valery Gergiev, Marc Minkowski, Stefan Soltesz, Carlo Montanaro, Patrick Fournillier, Jacek Kaspszyk, Gabriel Chmura czy Tadeusz Kozłowski, co pozwoliło jej zbudować bogaty i różnorodny repertuar operowy.

W latach 2013 i 2014 objęła kierownictwo muzyczne prawykonań oper w ramach Projektu ‘P’ (Scena Kameralna Teatru Wielkiego – Opery Narodowej) — “dla głosów i rąk” Jagody Szmytki, Transcryptum Wojtka Blecharza, “Zwycięstwo nad słońcem” Sławomira Wojciechowskiego oraz “Solarize” Marcina Stańczyka.

Marta Kluczyńska występowała także z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestrą Opery na Zamku w Szczecinie, Orkiestrą Symfoniczną UMFC. Jako dyrygent brała również udział w wielu festiwalach — Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Musica Polonica Nova czy Bydgoski Festiwal Operowy.

Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marka Pijarowskiego oraz w klasie fortepianu prof. Elżbiety Karaś-Krasztel. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich dyrygentów, jak: Colin Metters, Gabriel Chmura, Peter Eötvös i Jerzy Salwarowski. Uczestniczyła także w warsztatach organizowanych przez European Network of Opera Academies: podczas Edinburgh Festival czy w Académie Européene du Festival d’Aix-en-Provence. W roku 2011 otrzymała nagrodę̨ dla najlepszego polskiego dyrygenta Międzynarodowego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego.