Ułatwienia dostępu

Marta Kluczyńska

Dyrygentka młodego pokolenia o szerokim repertuarze operowym, baletowym i symfonicznym, od lat związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Stale poszukuje nowych dróg interpretacyjnych i nieoczywistego repertuaru wartego pokazania szerokiej publiczności. Od roku 2021 pełni funkcję kierownika muzycznego Polskiego Baletu Narodowego. W 2022 roku przywróciła do życia twórczość kompozytora Henryka Jareckiego, którego operę Barbara Radziwiłłówna opracowała i wykonała z Orkiestrą i Chórem Teatru Wielkiego-Opery Narodowej po raz pierwszy od prawykonania we Lwowie w 1893 roku. Kontynuacją tych działań będzie poprowadzenie koncertowego wykonania zapomnianej opery Ludomira Różyckiego Beatrix Cenci w maju 2024 roku w TWON.

Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marka Pijarowskiego oraz w klasie fortepianu prof. Elżbiety Karaś-Krasztel. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich dyrygentów, jak: Colin Metters, Gabriel Chmura i Jerzy Salwarowski. Uczestniczyła w warsztatach organizowanych przez European Network of Opera Academies: podczas Edinburgh Festival (Wielka Brytania, 2010) i w Académie Européene du Festival d’Aix-en-Provence (Francja, 2011, warsztaty prowadzone przez Petera Eötvösa; 2019 warsztaty Katie Mitchell). W roku 2019 wzięła udział w programie-rezydencji Hart Institute for Women Conductors w The Dallas Opera.

Od sezonu artystycznego 2008/09 związana jest z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie zadebiutowała w wieku 24 lat, prowadząc spektakl W krainie czarodziejskiego fletu. Następnie powierzono jej do prowadzenia spektakle operowe i baletowe takie jak: Straszny dwór, Romeo i Julia, Dziadek do orzechów, Don Kichot, Korsarz, Giselle, La Bayadere, Tristan, I przejdą deszcze… W latach 2013 i 2014 objęła kierownictwo muzyczne prawykonań oper w ramach Projektu ‘P’ — dla głosów i rąk Jagody Szmytki, Transcryptum Wojtka Blecharza, Zwycięstwo nad słońcem Sławomira Wojciechowskiego oraz Solarize Marcina Stańczyka. Występowała także z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Gorzowską, Filharmonią w Szczecinie, Filharmonią Łódzką, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Filharmonią Zielonogórską, Filharmonią Świętokrzyską, Orkiestrą Symfoniczną UMFC, The Dallas Opera, Operą Wrocławską (La Cenerentola, Oberto), Landestheater Coburg (Le Nozze di Figaro), Polską Operą Królewską, Operą na Zamku w Szczecinie. Jako dyrygentka brała również udział w wielu festiwalach — Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Musica Polonica Nova czy Bydgoski Festiwal Operowy.

Od roku 2018 obejmuje kierownictwo muzyczne corocznych plenerowych wystawień operowych przed Pałacem Radziwiłłów w Nieborowie, gdzie do tej pory pokazano m. in. opery: Goplana Władysława Żeleńskiego, Szarlatan czyli wskrzeszanie umarłych Karola Kurpińskiego, Don Giovanni oraz Czarodziejski Flet Wolfganga Amadeusza Mozarta. Najbliższe plany artystki obejmują debiut m.in. w Teatrze Wielkim w Poznaniu, oraz z orkiestrą Filharmonii Sarajewskiej.